Javascript is required

Leer wat jij kan doen

Meer transparantie

Platformen moeten in de algemene voorwaarden aangeven welke factoren van belang zijn bij het bepalen wat iemand te zien krijgt.

Je hebt recht op informatie over de aanbevelingsalgoritmen die een platform aanbiedt. Aanbevelingssystemen bepalen welke content gebruikers te zien krijgen in hun feed en in welke volgorde. In de algemene voorwaarden staan de factoren die van belang zijn bij het bepalen wat iemand te zien krijgt.

  1. Instagram
  2. TikTok
  3. Facebook
  4. LinkedIn
  5. X
  6. YouTube

Zeer grote online platformen hebben een publiek register met informatie over alle door hen getoonde online advertenties, waaronder de doelgroep.

Zeer grote online platformen hebben een publiek register met informatie over alle door hen getoonde online advertenties. Daarin staat onder andere op welke groepen de advertentie gericht is/was.

  1. Instagram en Facebook (Meta)
    • Op de website van Facebook/Instagram kun je hun advertentiebibliotheek bekijken. Je kunt daar zoeken op adverteerder of advertentie en informatie inzien over advertenties: facebook.com/ads/library.
  2. TikTok
  3. LinkedIn
  4. X
  5. YouTube

Bij alle advertenties op online platformen staat informatie over die advertentie, waaronder waarom jij deze te zien krijgt.

Bij advertenties op online platformen moet informatie staan over die advertentie. Je moet direct en duidelijk kunnen zien: dat het een advertentie betreft, namens wie deze wordt getoond, wie betaald heeft voor de advertentie en informatie over waarom juist jij de advertentie te zien krijgt, bijvoorbeeld op basis van welke kenmerken.

  1. Instagram en Facebook
    • Op zowel Instagram als Facebook kun je op de drie puntjes rechts bovenin bij een advertentie klikken. Je kunt vervolgens kiezen voor 'Waarom zie ik deze advertentie?' om dat te weten te komen.
  2. TikTok
    • Als je een advertentie te zien krijgt op TikTok, open je door lang op het scherm te drukken een menu. Je kunt dan kiezen voor 'over deze advertentie' voor meer informatie.
  3. LinkedIn
    • Bij een advertentie op Linkedin kun je rechts bovenin bij een advertentie op drie puntjes drukken. Je kunt dan kiezen voor 'Waarom krijg ik deze advertentie te zien?'.
  4. X
    • Bij een advertentie op X kun je rechts bovenin op drie puntjes klikken. Om meer informatie te krijgen, kies je dan voor 'Waarom krijg je deze advertentie te zien?'
  5. YouTube
    • Als bij een YouTube video een advertentie afspeelt, kun je voor meer informatie op het (i)-icoon links onderin klikken.